skip to Main Content

DE 3 A 6 ANYS

Com fomentar l’autonomia:

– Ensenyar-los a acceptar les negatives a les seves demandes.

– Donar-los un espai per a ser escoltats.

– Ensenyar-los a saber reconèixer i acceptar un no.

– Ensenyar-los a expressar les emocions.

A CASA, QUÈ FAIG
Habilitats que fomenten l’autonomia en les responsabilitats pròpies i domèstiques.

Aquestes habilitats facilitaran:

  • Trobar solucions al que necessiten en el seu dia a dia (gestionar la vida quotidiana).
  • Ser part activa de la família, que es pugui comptar amb ells i elles.
  • Ser capaços de resoldre situacions no previstes.
  • Aprendre a fer tasques diferents i a ser-ne responsable (ser capaços d’acceptar les conseqüències dels seus actes).

Exemples:

  • Menjo sol o sola i menjo de tot i variat.
  • Sé que s’ha de menjar de tot i demano poc del que no m’agrada.
  • Faig servir els coberts per menjar (sé escurar el plat).
  • Em vesteixo i em desvesteixo sol o sola.
  • Tinc cura de la meva higiene personal: sé mocar-me, rentar-me les mans, rentar-me les dents, vaig al lavabo sol o sola, ja no faig servir bolquers a la nit…
  • Em faig càrrec de les meves pertinences: endreço les joguines, deso la roba neta als calaixos, preparo la bossa de l’escola…
  • Col·laboro en les tasques quotidianes: paro i desparo taula, porto la roba bruta al cistell, penjo la jaqueta…

AL CARRER, COM VAIG
Habilitats que fomenten l’autonomia en la mobilitat.

Aquestes habilitats facilitaran:

  • El coneixement del poble i l’entorn (que se sentin segurs i confiats per resoldre imprevistos a l’espai social).
  • Sentir-se segurs i ser part activa de la comunitat.

Exemples:

  • Passejo pel carrer o per la muntanya a prop dels pares.
  • Espero que arribin els pares al meu costat per travessar el carrer.
  • Demano la mà d’una persona adulta per passar el carrer.

COM EM SENTO
Habilitats que fomenten l’autonomia emocional.

Aquestes habilitats facilitaran:

  • Ser part activa de la comunitat.
  • Ser capaç d’explicar el que no els agrada (tenir seguretat i confiança en resoldre imprevistos).
  • Saber decidir què fer i per què (ser capaços de prendre decisions i de reflexionar).
  • Fer les coses encara que costin (tenir força de voluntat i capacitat d’esforç).

Aquestes habilitats afavoriran:

  • El sentiment de seguretat, amb una autoimatge positiva i ajustada d’ells mateixos.
  • Ser capaç de no deixar-se emportar pels altres, tenir la capacitat de no deixar-se influir per altres persones.
  • Saber explicar el perquè del que decideixen (pensamernt crític).

Exemples:

  • Necessito el xumet per adormir-me.
  • En les estones de joc, m’agrada imitar situacions quotidianes (cuineta, fer de mestres, fer de pares o mares…).
  • En les estones d’esbarjo, m’agraden els jocs motriument actius.
  • M’entretinc jugant una estona amb les meves joguines.
  • Soc capaç d’acceptar un no al que demano.
Back To Top